Waarom het gewicht van een auto de autopremie beïnvloedt…

Bij de berekening van een autoverzekeringspremie spelen verschillende factoren een rol. Zo kan jouw postcode al van invloed zijn op de hoogte van de premie. Want woon je in een rustig dorpje, dan ben je goedkoper uit dan diegenen die in drukke steden wonen. Ook bestuurdersleeftijd, schadevrij gereden jaren en voertuigbouwjaar zijn van invloed op de maandpremie.

Autopremie wordt beïnvloed door risicofactoren!
Logischerwijs zijn de leeftijd van de bestuurder, iemands (al dan niet) opgebouwde schadevrije jaren én het bouwjaar van een auto invloedrijke factoren voor wat betreft de autoverzekeringspremie. Dat komt omdat deze factoren de KANS op toekomstige schadeclaims beïnvloeden:

Jonge bestuurders rijden statistisch gezien véél meer schades dan iemand van middelbare leeftijd.
Gebrek aan schadevrije jaren betekent óf amper rijervaring, óf veel voorbije schadeclaims.
Met een oud tweedehandsje wordt doorgaans lakser omgesprongen dan met een spiksplinternieuwe bolide.
Onderaan de streep is verzekeren gebaseerd op risicoanalyses: risico’s dragen, indekken en onderbrengen! Risico is niet alleen de KANS dat een bepaald gevaar in een daadwerkelijk incident resulteert… Maar ook de ERNST van de schade die uit deze dreiging voortvloeit. En daar komt het gewicht van een verzekerde –of te verzekeren– motorrijtuig om de hoek kijken.

Het gewicht van een auto is nu eenmaal van aanmerkelijke invloed op de potentiële serieusheid van aanrijdingen. Benieuwd waarom? Lees dan verder…

Gewicht auto bepaalt impact bij botsing
De hoogte van iemands autoverzekeringspremie wordt dus óók beïnvloed door het gewicht van de auto in kwestie. Althans, voor het WA-deel van de verzekering, dus dát deel dat schades dekt die jij mogelijkerwijs zou kunnen toebrengen aan anderen. Want hoe zwaarder jouw auto, des te groter de impact en des te meer schade je zult veroorzaken.

Het gewicht van de auto is van invloed op de hoogte van de verzekeringspremie. Het totaalgewicht van de auto wordt ook wel ‘massa ledig voertuig’, ‘ledig gewicht’ of ‘leeggewicht’ genoemd. Een minder gebruikelijke term is ‘kentekengewicht’. Hoe dan ook wordt hiermee het totale gewicht van een auto bedoeld, zónder passagiers en bagage.

Let op: de relatief nieuwe term ‘massa rijklaar’ op de kentekencard is niet hetzelfde als het leeggewicht. De rijklare massa van een auto ligt standaard 100 kilo hoger dan het ledige gewicht. (bron) Overigens wordt óók de hoogte van de wegenbelasting oftewel motorrijtuigenbelasting bepaald door het gewicht van een auto. Dit gebeurt navenant gewichtsklassen; de laagste gewichtsklasse betreft 0 t/m 550 kilo, de hoogste 4.951 t/m 5.050 kilo.

Het gewicht van jouw auto is een bepalende factor voor de premie die je betaalt voor wettelijke aansprakelijkheid. Niet gek, want de zwaarte van een auto dient als indicator voor de potentiële draagwijdte van schades die met jouw voertuig kunnen worden aangericht.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *